Oldalak

2012. július 14., szombat

Anyagfestés 1. - teával kávéval

Zsuzsa megkeresett levélben, hogy mi lenne, ha írnék valamit az anyagfestésről.


A teával és kávéval való festegetés nekem is újdonság, úgyhogy tegnap kipróbáltam azt is. 
A színek elsőre szépnek látszottak, de aztán a vasalóval megjártam...
Írás közben elvesztem a részletekben, de igyekszem kiemelni a lényeget. A többi jó tanács, hogy az okos ember ne a saját kárából tanuljon :D


Hozzávalók:
- fekete tea, gyümölcs teák, kávé
- üveg edény, evőkanál
- ecet vagy só
- fém tálca, amit berakhatsz a sütőbe, vagy egy felfordított tepsi
- anyagok, fonalak amiket befestesz

Elkészítés:

Gondolom, addig mindenki rájött magától, hogy a kávét le kell főzni, a teát be kell áztatni, jó forró vízbe, lehetőleg minél erősebbet készítsünk, így lesznek a színek szép intenzívek. :)

Ajánlott üveg edénybe helyezni a színező anyagokat, mert azt könnyen el lehet mosni, de ha van kiszuperált fagylaltos dobozunk, az is tökéletesen megfelel a célnak. (Hallottam olyat is, aki konzerves dobozokban fest: praktikus, ha újra fel kell melegíteni a színező anyagokat) Fém edényt nem javaslok, mert az oldalára rátapadhat a szín és azt már sokkal nehezebb lemosni.

Amíg felforr a víz, lefő a kávé, készítsünk elő minden anyagot, amit szeretnénk befesteni, esetleg rendezzük őket csoportokra, hogy melyiknek milyen színt szánunk.
Ezzel egy kicsit megkönnyítjük a munkánkat, kényelmesebbé tesszük a festés folyamatát.
Kávé
Fontos, hogy forró színező lével dolgozzunk, ne hagyjuk kihűlni, mert az az ami megfogja jól az anyagot. Kivéve persze, ha órákra áztatjuk be az anyagokat.

Vasalás előtt még ezt gondoltam:
Mielőtt a teába vagy kávéba belehelyeznénk a festendő anyagot, tegyünk bele ecetet vagy sót. Ez a két anyag az, ami megtartja a színeket, tartóssá teszi az idő múlása ellen.
Mivel nekem még nincs ezzel tapasztalatom, így mások tapasztalatát tudom megemlíteni: a teával és a kávéval való színezés nem annyira tartós, mint a textil festékekkel való színezés.
Sőt! Abban sem vagyok biztos, hogy a sótól vagy az ecettől tartósabb lesz, de az esélyt meg kell adni.
Aztán a vasalásnál rájöttem, hogy nem hogy nem tartós, hanem igen képlékeny! (Erről részletesebben kicsit később)
Nevenincs málnás tea
Az ecet egy kicsit megváltoztatja a lötty színét, de nem jelentősen. Viszont irtó büdös tud lenni, úgyhogy ha ezt választjuk, mindenképpen nyitott ablaknál/ajtónál dolgozzunk!

Ha jól összekevertük a teát/kávét az ecettel/sóval, akkor jöhet bele az anyag. Ha van kéznél gumikesztyű dolgozhatunk azzal is, én most csak egy kanalat használtam, hogy belenyomkodhassam az anyagot a lébe.
(Ha textil festékkel dolgozunk, mindenképpen gumikesztyűt használjunk, különben egy hétig sikálhatjuk a kezeinket)

Ezután, addig áztassuk az anyagot amíg kellőképpen be nem fogja a szín. Ez lehet akár pár perctől, akár több órás folyamat is. Nekem festegetés közben akadt dolgom, úgyhogy, miután beledobtam az anyagokat a löttybe, elhúztam a csíkot és csak este értem haza.
Lipton earl gray - málna, csipkebogyó
Mielőtt kiszednénk az anyagokat a löttyből, gyújtsuk be a sütőt, hogy egy kicsit bemelegedjen. Én még a tepsit is betenném, hogy az is kicsit átforrósodjon. Azt írták, hogy a sütő legyen 200 fokos. Én olyan 3-4-es fokozatra állítottam, fogalmam sincs, hogy az hány foknak felel meg. A lényeg, hogy ne a legmagasabb legyen, de biztosan lehet még ezel is kísérletezni, hogy melyik a jobb-rosszabb, miért... stb.
Aztán alaposan nyomkodjuk ki az anyagokat, terítsük ki a felfordított tepsire, úgy, hogy egy kicsit nyomkodjuk rá az anyagot a fémre. Azon a részen, ahol a fémmel érintkezik, egy picit meg fog égni (vagy annyira, amennyire hagyjuk :D), ettől lesz márványos hatású.

Dobjuk be a sütőbe és mindkét oldalát süssük ki. Oldalanként kb. 2-3 perc elég. Ne hagyjuk ott az anyagot a sütőben!!! Nagyon hamar el tud készülni.
Én azt figyeltem, hogy az anyag széle egy picit sötétedett, akkor vettem ki, de lehet sűrűn is ránézni, nehogy nagyon megégjen.

Két szín között nem árt letörölni a tepsit, hogy a színek ne keveredjenek.

Ha minden ruhadarabot kisütöttünk, jöhet a vasalás.

Ugye, általában, a nedves ruhákat szebben ki lehet vasalni, mert könnyedén elsimulnak a ráncok. Nah, itt a teás/kávés festésnél nem feltétlenül előnyös. Mint már említettem, a vasalás megváltoztatta a színét az anyagnak.
Ha nedvesen vasaltam, először is ráragadt a vasalóra :/
Aztán a szép rózsaszín, lilás színek, elkezdtek fakulni, majd végül egészen világos barnák lettek... :(

vasalás előtt-után
Ez a teás anyagokra jellemző, a kávéval színezettek sokkal tartósabbnak bizonyultak.

Kipróbáltam úgy is, hogy szárazon vasaltam ki a ruhákat. Így ráncos maradt, de legalább maradt egy kis színe...

Szóval, halvány lila gőzöm sincs, hogy hogyan lehetne tartóssá tenni a színeket az idő és a vasaló ellen. Vagy mégis: használjunk textil festéket :D

4 megjegyzés:

Fantagra írta...

Köszi szépen, nagyon jól írsz, megértettem, hogy mit kell csinálni :D
Fantagra

evikusz írta...

Örülök! :D

Ha belevágsz, majd meséld el te is a tapasztalatokat! Kíváncsi vagyok, mit lehetne még kihozni belőle :)

Unknown írta...

Szia! Kipróbáltam! Majdnem egyenletesen fogta be😊

Unknown írta...

Kipróbálom és igérem visszajelzek. 🙃😉